مگنت تراپی چیست؟

, مغناطیس درمانی چیست, فیزیوتراپی

مگنت تراپی چیست و چه تاثیر درمانی دارد

 مردمان باستان از مگنت تراپی برای درمان درد و سایر بیماری‌های مزمن استفاده می‌کردند

شاید برای شما جالب باشید بدانید که بدن انسان علاوه بر وجود فیزیکی یک انرژی نامرئی نیز در اطراف خود دارد. و به واسطه همین انرژی علم روز پزشکی با مگنت تراپی می تواند سلامت و دردهای ناشی از آسیب به اجزای مختلف بدن را تسکین و درمان کند.

مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی یکی از روش های درمانی ایمن و کم عارضه مورد استفاده در فیزیوتراپی است که موجب تسکین درد و تسریع روند بهبودی بدن و ترمیم آسیب ها می شود.

مگنت تراپی با استفاده از امواج مغناطیسی و تاثیر بر بافت های آسیب دیده مانند استخوان، عضلات، تاندون ها و اعصاب به فرایند بهبودی و کاهش دوره بهبودی کمک زیادی می کند.

مگنت تراپی یکی از روش های درمانی ایمن در فیزیوتراپی است 

در طی درمان از انرژی مغناطیسی بر روی پوست یا در نزدیکی آن به منظور بهبودی مشکلات ایجاد شده استفاده می شود. مگنت تراپی موجب بهبود عملکرد مفاصل و پیشگیری از انجام جراحی های غیر ضروری که می تواند عوارض جدی در پی داشته می شود.

حوزه های مختلف الکترو مغناطیسی که در بدن انسان بطور طبیعی وجود دارد موجب می شوند که اثرات درمانی مگنت بخوبی بروز کند. حوزه های مغناطیسی منفی می توانند سبب افزایش اکسیژن رسانی به بافت ها و سلول ها، تحریک متابولیسم بدن و کاهش محیط اسیدی در بدن که می تواند زمینه ساز بروز درد باشد، شود.

امواج مغناطیسی در مگنت موجب افزایش جریان خون در عروق و مویرگ های کوچک شده که این امر می تواند سبب خروج مواد زاید بافت ها مانند اسید لاکتیک شده که در این فرایند در کاهش دردهای عضلانی و مفصلی موثر است.

, مغناطیس درمانی چیست, فیزیوتراپی

 

روش درمانی چگونه عمل می کند؟

استفاده از مگنت تراپی به عنوان یک روش درمانی به خاطر وجود حوزه های مختلف الکترو مغناطیسی می باشد که در بدن انسان بطور طبیعی وجود دارد. برای مثال، انتقال پیام ها در سیستم عصبی و عکس العمل عضلات به آنها با فعالیت مغناطیسی بدن ارتباط دارد. علاوه بر این گرما می تواند بزرگترین حوزه مغناطیسی را در بدن ایجاد کند. به همین خاطر بیان می شود حوزه های مغناطیسی منفی می توانند باعث تحریک متابولیسم بدن، افزایش مقدار اکسیژن در دسترس سلول ها، و کاهش محیط اسیدی در بدن شود.

غالبا تصور می شد

حوزه های مغناطیسی غیر طبیعی در بدن می تواند زمینه ایجاد بیماری های خاص را فراهم کند یا حوزه های مغناطیسی می توانند نقش موثری در عملکرد بهتر بدن ایفا کند. علاوه بر این احتمال دارد به گوشتان رسیده باشد که انرژی مغناطیسی می تواند باعث جذب آهن موجود در سلول های قرمز خون شود و سرعت گردش آن را افزایش دهد. ولی همه این طرز فکر ها نادرست است. در واقع آهن موجود در سلول های خونی به صورت مغناطیسی نیستند. در هر صورت تئوری حوزه های الکترو مغناطیس تاثیرات ویژه ای بر مولکول های خون و دیگر نواحی بدن بگذارد.

, مغناطیس درمانی چیست, فیزیوتراپی

با استفاده از مگنت درمانی می توانید سطح انرژی بدن و طول عمر خود را بالا ببرید

مگنت تراپی برای درمان درد:

قرن‌ها پیش، مردمان باستان از مگنت تراپی برای درمان درد و سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری ام اس و … استفاده می‌کردند. آنها کشف کرده بودند که سنگ‌های مغناطیسی مانند مگنتیت (آهنربا) یک میدان مغناطیسی ثابت از خود ساطع می‌کنند که می‌تواند به بدن انسان برای توازن و خود درمانی کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از بیومغناطیس (مغناطیس شفابخش) میزان هورمون اندورفین بدن را افزایش می‌دهد. اندورفین‌ها در واقع مسکن‌های طبیعی موجود در بدن هستند. 

مزایای مگنت تراپی چیست؟

دستگاه های مغناطیسی می توانند باعث افزایش جریان خون در مویرگ ها و خارج شدن اسید لاکتیک و سایر مواد فاسد از بافت های بدن شود و به این ترتیب کاهش درد و التهاب را برای فرد به همراه داشته باشند.

, مغناطیس درمانی چیست, فیزیوتراپی

استفاده از بیومغناطیس میزان هورمون اندورفین بدن را افزایش می‌دهد

کاربرد مگنت تراپی

امراضی که قابلیت تشخیص یا درمان آنها با کمک مگنت تراپی وجود دارد آرتروز گردن، مشکلات کمر و ستون فقرات ، انواع سرطان، اختلال در گردش خون، نوروپاتی دیابتی (بیماری اعصاب)، فیبرومیالژیا، ضعف سیستم ایمنی، انواع عفونتها، انواع التهاب ها، بی خوابی، اسکلروزِ چند گانه، دردهای عضلانی، نوروپاتی، درد، آرتریت روماتوئید و اضطراب است.

همچنین با استفاده از مگنت درمانی می توانید سطح انرژی بدن و طول عمر خود را بالا ببرید.

کاربردهای رایج مگنت تراپی اینگونه اند: 

پوکی استخوان (روش‌های مگنت درمانی برای پوکی استخوان، از همان قانون‌های استفاده‌شده برای درمان آرتروز پیروی می‌کنند. در این روش‌ها، مگنت‌ها باید تا جای ممکن، به محل درد نزدیک شوند. همچنین می‌توان از مگنت‌ها برای ساخت دستبند، روپوش، کفی کفش و یا جواهرات برای درمان پوکی استخوان ، استفاده کرد.) از روش مگنت تراپی برای افزایش سرعت بهبود استخوان، کاهش علائم پوکی استخوان و نیز کمک به کنترل درد و بازگشت تدریجی بیمار به فعالیت های عادی استفاده نمایند.

مگنت تراپی روشی برای تسریع بهبود بیماریهایی همچون:

انواع آرتروز از جمله آرتروز شانه و درد مفاصل

آرتروپاتی، اسپوندیلوز

انقباض عضلات

ترک خوردگی یا شکستگی استخوان ها به دلیل هرگونه ضربه یا فشار

مشکلات عضلانی

درد مزمن، التهاب و درد شدید مانند مگنت تراپی کمر درد

اختلال در خون رسانی

تنگی نفس

بیماری های پوستی

خستگی

سر درد و میگرن

درد گردن، شانه و کمر

ضرب دیدگی و رگ به رگ شدن عضلات

نشانگان تونل کارپل

فیبرومیالژیا (درد مزمن عضلات)

تندینیت (التهاب تاندون)

روماتیسم و ورم کیسه‌های مفصلی

دردهای عضلانی

درد ناشی از کهولت سن

بهبودی بعد از عمل جراحی

پوکی استخوان

درد پا

زانو درد و مشکلات زانو

به هر حال هنگام انتخاب این روش درمانی لازم است به موارد منع مصرف زیر توجه داشت:

مواردی که از دستگاه های تنظیم ضربان قلب استفاده می شود

بارداری

مشکلات بد خیم سلول های خونی

عفونت های شدید و بیماری فعال سل

مشکلات غدد

خون ریزی

مگنت تراپی چیست و چه تاثیر درمانی دارد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *